info@ simonschrijft.nl

06-28328939

Blog

Bedrijfsgroei door het halen van realistische doelen

Elk bedrijf wil groeien. Of je nu in kwaliteit wilt groeien of in kwaliteit; groei heb je nodig. Een bedrijf dat niet groeit, zal langzaam of snel afsterven. Logisch verhaal, zeker. Alleen hoe breng je groei tegenwoordig in de praktijk? Om jouw bedrijf te laten groeien, zal je eerst je bedrijfsdoelen helder moeten hebben.  

 

 

Voor elk bedrijf betekent groei weer iets anders. De ene focust zich op zo veel mogelijk nieuwe klanten, de ander gaat voor langdurige samenwerkingen. Een derde wil vooral dat de naamsbekendheid vergroot wordt en een vierde wil juist meer resultaat zien van de investeringen. Wat je doel ook is, tegenwoordig is via digitale marketing al heel veel groei te meten. 

 

Elke onderneming stelt andere doelen 

 

Een voorbeeld van groei uit de praktijk. Daarmee bedoel ik de echte praktijk, want ik heb het nu over planten en bomen. Vorige maand heb ik met mijn kinderen verschillende zaadjes gepland. Ik vind het leuk, mijn kinderen ook. Het leukste moment is natuurlijk wanneer er na een tijdje een klein plantje tevoorschijn komt. Het bewijs dat de groei bezig is.  

 

 

Nu hadden we zaadjes voor wortels, rode bieten, maar ook voor een mammoetboom. Tussen de eerste twee soorten en een mammoetboom zit echt een wereld van verschil. We hebben de zaadjes gelijktijdig geplant, maar de groenten plantten we in een bak buiten, de zaadjes voor de boom achter glas, in een pot op de vensterbank. Nu, een maand verder, zijn de planten van de wortels en bieten goed zichtbaar. De zaadjes van de mammoetboom vertonen geen enkel teken van leven.  

 

De kans is groot dat het project mammoetboom nu al afgeschreven is. Dat kan gebeuren. Jammer, maar het is zo. Stel nu dat het alsnog gaat lukken. Het zaadje ontkiemt, het plantje gaat groeien en als alles positief verloopt, dan staat er over 100 jaar een gigantische boom bij ons in de tuin. Een meter of 60 hoog en een stam van heb ik jou daar. Dat kan.

 

De wortel- en bietenplanten zijn dan allang verdwenen. Wellicht hebben ze wat nagelaten, maar die kans is klein. Wel zien we over een paar maanden – als het goed gaat, al resultaat. De planten groeien als een razende en in september genieten van onze groenten.

 

Het zijn verschillende soorten planten, zoals er verschillende bedrijfstakken zijn. De verwachtingen zijn ook behoorlijk anders, om niet te vergeten de tijdspanne. Maar je moet dus van tevoren wel weten wat je in de grond stopt. Als dat niet duidelijk is, als je dus geen heldere doelen formuleert, dan zie je vaak niet het resultaat dat je had kunnen hebben. 

 

Digitale marketing helpt  

 

Vandaag de dag is veel, zo niet alles te monitoren via digitale marketing. Een programma als Google Analytics geeft je inzicht in het behalen van doelen. Is je doel om meer nieuwe klanten binnen te halen, maar je ziet (via Analytics) dat je bijna geen bezoekers op je website hebt? Dan is het goed om je website seo-proof te maken.  

 

Ga aan de gang met analyses, maak via Google Ads meerdere campagnes en zorg ervoor dat je bij zoekmachines eerder aan bod komt. Of het nu organische of betaalde zoekresultaten zijn, het is belangrijk dat de content op je website klopt. De inhoud moet overeenkomen met wat jouw klanten willen. Maar ook met wat je te bieden hebt. Je hebt er niets aan dat mensen je wel weten te vinden, maar al snel afhaken omdat je niet kunt bieden wat ze echt willen.

 

Wanneer je als onderneming heldere doelen voor ogen hebt, dan moet je monitoren of de doelen ook behaald worden. Wie zijn doelen behaald, die groeit. Een onderneming hoeft niet altijd te groeien in de hoogte. Ervoor zorgen dat de vruchten er mooier uitzien en beter smaken is ook groei. 

 

Google beloont goede content 

 

Hoe zorg je ervoor dat je groeit? Zorg voor de juiste voeding. Zorg ervoor dat content op je website klopt. Zorg ervoor dat je mensen die totaal niets op jouw website te zoeken hebben, buitensluit. In een tekst als deze heb ik er niets aan dat iemand die op zoek is naar rode bieten, hier terechtkomt.

Je moet dus wel weten wat je geeft aan je bedrijf. Als je wilt groeien moet je op zoek naar de juiste voeding.  

Als je daar zelf geen tijd voor vrij wilt maken, dan laat je dat doen door iemand die er verstand van heeft. Zie het als een tuinman, maar dan voor je online marketing.

 

Simon schrijft teksten voor offline en online marketing.

 

Als jouw website een goede tuinman nodig heeft, neem dan contact op. Dan gaan we samen aan de slag met de juiste content. Dan zorgen we samen voor het groeien van je bedrijf.